
Letters

Acupuncture for
‘frequent attenders’
with medically
unexplained symptoms
The June issue of the BJGP has a paper,
‘Acupuncture for “frequent attenders” with
medically unexplained symptoms: a
randomised controlled trial (CACTUS
study)’.1 It has lots of numbers, but the
result is very easy to see. Just look at
Figure 2 (omitted from the print version,
online only).1

There is no need to wade through all the
statistics; it’s perfectly obvious at a glance
that acupuncture has, at best, a tiny and
erratic effect on any of the outcomes that
were measured. The effects, even if some
are real, are obviously too small to be of
any clinical significance. The paper is
fascinating because it is the clearest
demonstration I have ever seen that
acupuncture is ineffective, and that it does
not even have a worthwhile placebo effect.
One may certainly criticise the lack of a
sham acupuncture control group but, in a
sense, that is what makes the paper
fascinating. Despite the inability of the
experimental design to distinguish
between non-specific effects and genuine
effects of acupuncture, next to no benefit
was seen. The result may have been
fascinating, but its significance was lost
altogether on the authors. The conclusion
of the paper said:

‘The addition of 12 sessions of five-
element acupuncture to usual care
resulted in improved health status and
wellbeing that was sustained for 12
months.’1

The meaning of the paper was also lost
on the Editor, who issued a press release:

‘Although there are countless reports of
the benefits of acupuncture for a range of
medical problems, there have been very
few well-conducted, randomised
controlled trials. Charlotte Paterson’s
work considerably strengthens the
evidence base for using acupuncture to
help patients who are troubled by

symptoms that we find difficult both to
diagnose and to treat.’

Both of these statements directly
contradict what is actually apparent from
the figure.

One wonders what went wrong.
Presumably the referees, like the authors,
were partisan when it comes to needling.
We don’t know because the Editor has
declined to release the reports. It is harder
to explain the press release. All one can
conclude is that the paper had not been
read very carefully before the press
release was written. Mistakes of this sort
do great harm to journals. The paper in
question has already been analysed
carefully in four blogs (two of them by
GPs)2–5 and has been the subject of a
devastating spoof in The Daily Mash.6 Had
the Editor admitted the mistaken
interpretation, one could have forgotten
the matter. We all make mistakes
sometime. By refusing to admit that the
paper and the press release were very
misleading, the Journal has been brought
into disrepute.

David Colquhoun,

Professor of Pharmacology, University
College London, Gower Street, London,
WC1E 6BT. E-mail: d.colquhoun@ucl.ac.uk

REFERENCES
1. Paterson C, Taylor RS, Griffiths P, et al.

Acupuncture for ‘frequent attenders’ with
medically unexplained symptoms: a randomised
controlled trial (CACTUS study). Br J Gen Pract
2011; DOI: 10.3399/bjgp11X572689.

2. Colquhoun D. Acupuncturists show that
acupuncture doesn’t work, but conclude the
opposite: journal fails. DC’s Improbable Science,
2011. http://www.dcscience.net/?p=4439 (accessed
11 Jul 2011).

3. McCartney M. The British Journal of General
Practice does acupuncture badly. Margaret
McCartney’s blog: a forum on healthcare policy,
2011.
http://www.margaretmccartney.com/blog/?p=981
(accessed 11 Jul 2011).

4. Lawson E. BJGP and acupuncture — tabloid
medical journalism. Northern Doctor’s Antidote,
2011. http://northerndoctor.com/2011/06/02/bjgp-
and-acupuncture-tabloid-medical-journalism/
(accessed 11 Jul 2011).

5. Lewis A. Of the imagination, as a cause and as a
cure of disorders of the body. The Quakometer,
2011.
http://www.quackometer.net/blog/2011/06/of-the-
imagination-as-a-cause-and-as-a-cure56of-

disorders-of-the-body.html (accessed 11 Jul 2011).

6. The Daily Mash. Made-up medicine works on
made-up illnesses. The Daily Mash, 2011.
http://www.thedailymash.co.uk/index.php?option=c
om_content&task=view&id=3882&Itemid=77
(accessed 11 Jul 2011).

DOI: 10.3399/bjgp11X588268

The headline in June’s BJGP says that
five-element acupuncture ‘has a
significant and sustained benefit’ [print
version only].1 The associated editorial
says that the review offers ‘more evidence
for the effectiveness of acupuncture’.2 The
heading on the front cover says
‘Acupuncture: effective ...’.

I feel that these are misleading. Many
GPs, and the media, rely on the headlines
and editorials to be accurate, as we don’t
have time to read every article. What this
rather small study actually shows is that
the whole acupuncture consultation made
a significant difference in just one of the
three wellbeing scores used, but did not
make a significant difference in two of the
three scores, nor in consultation rates.1
The authors acknowledge that their study
does not show that needling itself was
responsible for any changes seen, and
also explain that they didn’t choose a
sham-acupuncture control because it may
‘interfere with the participative
patient–therapist interaction’.1

I am not going to debate here all the
other evidence regarding acupuncture, but
I feel strongly that the BJGP needs to be
more responsible in how it headlines
articles and in printing editorials that
make claims regarding efficacy that is not
supported by the evidence.

Louise Cockram,

Sessional GP, 94 Queens Road, Gosport,
Hampshire, PO12 1LH.
E-mail: louisecockram@doctors.org.uk

REFERENCES
1. Paterson C, Taylor RS, Griffiths P, et al.

Acupuncture for ‘frequent attenders’ with
medically unexplained symptoms: a randomised
controlled trial (CACTUS study). Br J Gen Pract
2011; DOI: 10.3399/bjgp11X572689.

2. Shan WSY, Ho CVC. Acupuncture: filling the
effectiveness gaps in Western medicine? Br J Gen
Pract 2011; 61(587): 374–375.

DOI: 10.3399/bjgp11X588277

All letters are subject to editing and may be shortened. Letters should be sent to the BJGP office
by e-mail in the first instance, addressed to journal@rcgp.org.uk (please include your postal address).
We regret that we cannot notify authors regarding publication. Letters not published in the Journal may be
posted online on our Discussion Forum. For instructions please visit: http://www.rcgp.org.uk/bjgp-discuss

British Journal of General Practice, August 2011 491




